Menu
Effectief onderwijs met formatief evalueren
Effectief onderwijs met formatief evalueren

Wat past bij jullie doelen? Ga in gesprek!

Het team van JIJ! adviseert schoolbestuurders en traint docenten en leidinggevenden op het gebied van toetsbeleid, toetskwaliteit, examinering, formatief evalueren en leerdoelgericht determineren. De vraag ‘waarom toets je?’ staat hierbij centraal. Omdat elke trainingswens anders is, gaan we graag met je in gesprek. Zodat we een traject kunnen samenstellen dat past bij jullie doelen.

Uitgelicht: Trainingscyclus formatief evalueren

We ondersteunen scholen graag bij de inzet van effectief onderwijs, een van de uitgangspunten op de interventie-menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs. De trainingscyclus formatief evalueren is hier volledig op gericht. De belangrijkste aspecten van effectief onderwijs komen aan bod, waaronder: beheersingsgericht leren, effectieve feedback, leren van medeleerlingen en differentiatie. Bekijk hieronder een voorbeeld-cyclus.

1. Het verhaal achter het cijfer

Hoe krijg je een goed beeld van wat leerlingen weten en kunnen, zonder dat je daar altijd cijfers bij nodig hebt? En hoe help je ze verder in hun ontwikkeling? Wat is formatief evalueren, wat doe je er al aan en hoe kun je het in je les inzetten?

2. Leerdoel als leidraad

Hoe maak je het leren inzichtelijk? Bij formatief evalueren werk je samen met je leerlingen aan het bereiken van gestelde leerdoelen. Je ontdekt hoe je heldere leerdoelen stelt en hoe je leerlingen daarbij betrekt.

3. Formatief evalueren in elke les

Met formatief evalueren maak je in elke les de leervoortgang zichtbaar. In deze sessie komt aan bod hoe je dat in de praktijk doet. Het geeft je houvast voor goede differentiatie.

4. Effectieve feedback

In deze sessie leer je welke feedback werkt en waarom. Hoe maak je feedback effectief? En hoe train je leerlingen om elkaar van gerichte feedback te voorzien én die feedback goed te verwerken?

5. Motivatie

De overgang naar FE is voor alle partijen schakelen. Iedereen is gewend aan cijfers. Hoe krijg je leerlingen gemotiveerd voor toetsen waar ze geen cijfer voor krijgen? In deze workshop gaan we hier op in.

Traject op maat

Heb je specifieke wensen voor jouw school? Laat het ons weten, dan kijken we samen naar een trainingstraject op maat.

Afspraak maken

Een schoolleider aan het woord

Het Montessori Lyceum Amsterdam koos voor de trainingscyclus Formatief evalueren. Schoolleider Deborah Odendaal vertelt: ‘De grootste winst is dat docenten de denkstap hebben gemaakt en echt zijn gaan kijken naar wat formatief evalueren kan betekenen in hun lessen.’

Het belangrijkste van de eerste trainingssessies formatief evalueren is dat de knop om is.
Deborah Odendaal - Schoolleider Montessori Lyceum, Amsterdam

Gratis handboek Formatief Evalueren in elke les

Sergej Visser, een van de trainers van Bureau ICE, schreef het handboek Formatief evalueren in elke les. Dit handboek ontvangt elke deelnemer van een trainingsreeks Formatief evalueren. We sturen er graag alvast een naar je op. Vul hiervoor onderstaand formulier in.

Handboek Formatief Evalueren in elke les

In gesprek? Laat het ons weten!

Wat je kunt verwachten:

  • Mariska de Jong of Marion Klinkenberg, de adviseurs voortgezet onderwijs van Bureau ICE, nemen binnenkort contact met je op.
  • Ze plannen een gesprek in via Teams óf bij jullie op school.
  • Ze nemen je in een uurtje mee in de mogelijkheden die bij jullie wensen en doelen passen.

Alvast kennismaken?

Wil je alvast kennismaken met onze trainers? Klik op de knop voor een eerste, digitaal voorstelrondje.