In vijf stappen naar een heldere en transparante situatie
Stap 1
Documentenanalyse: Screening van de visiedocumenten (schoolgids, schoolplan) je doelstellingen (jaarplan en bijhorende werkplannen) en documenten omtrent toetsing en schoolexaminering (toetsbeleid, examenreglement, leerlingenstatuut, beleidsplan kwaliteitszorg).
Stap 2
Screening van toetsproducten en PTA’s/PTO’s*: Met een representatieve steekproef (onderbouw en bovenbouw, verschillende vakken en verschillende afdelingen) ontstaat een goed beeld van de kwaliteit van de toetsen, schoolexamens en PTA’s. Op basis hiervan brengen we de kwaliteit en betrouwbaarheid van de toetsing en de aansluiting tussen de toetsen en het toetsbeleid in kaart.
Stap 3
Interviews: Vervolgens verzamelen we met interviews informatie over de processen en personen die betrokken zijn bij de toetsing. Daarbij brengen we ook de ondersteuningsbehoeftes in kaart.
Stap 4
In het adviesrapport lichten we de bevindingen van de eerste drie stappen toe en formuleren we concrete adviezen.
Stap 5
Het adviesrapport en de aanbevelingen voor eventuele vervolgstappen lichten we toe aan de betrokkenen.