Anders kijken, meer zien

Michiel Colenbrander - Toets Magazine 10 - Anders kijken, meer zien - Bureau ICE

Wat zegt een 10? In onderwijstermen is het het hoogste cijfer dat je kunt halen, maar wij kijken verder dan dat cijfer alleen. Achter elk cijfer zit immers een verhaal. En ook deze 10e editie van Toets! magazine staat vol met verhalen over groei, talent, kennis en vaardigheden.

Toets! verscheen in oktober 2013 als ‘het eerste magazine over toetsen in het voortgezet onderwijs’. Daar gaat Toets! in 2019 nog steeds over, maar óók over het primair onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zijn mooie verhalen te vertellen.

We hebben de jubileumeditie aangegrepen om van Toets! het eerste magazine over toetsen in het onderwijs te maken. Mét een thema: Anders kijken, meer zien. Daarin ligt onze visie op leren en ontwikkelen in het onderwijs besloten. Ieder mens verdient een eerlijke kans om zich optimaal te ontwikkelen, ongeacht afkomst en omgeving. We willen eerlijk inzicht geven in die ontwikkeling van kennis en talent. Dat vraagt een andere manier van kijken, en daardoor zie je veel meer.

Naast cognitieve vaardigheden als taal en rekenen (hoofd) kijken we ook naar zachte vaardigheden (hart en handen). Maar hoe meet je een zachte vaardigheid als samenwerking? Dat vraagt om het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve beoordelingsvormen en meetinstrumenten. En ook door heel specifiek te vragen: welke beoordelingsvorm is op welk moment en bij welk doel geschikt?

Elke toets is in onze ogen een persoonlijk en stimulerend vertrekpunt voor verdere groei. Samen met leerkrachten en docenten proberen we leerlingen en studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Daarbij gaan we in toenemende mate uit van een steeds veranderende arbeidsmarkt en een leven lang ontwikkelen. Juist omdat de mens meer is dan een cijfer, willen we de talenten van hoofd, hart en handen naar boven halen. Zodat je als leerling en student kunt worden wie je bent.

In de dagelijkse praktijk is dit mooie doel geen vanzelfsprekendheid. Vaak levert het de vraag op: “Hoe doen we dat dan als school of als team?”. Met die vraag gaan we graag aan de slag. In onze trainingen en adviseringstrajecten werken we samen met scholen aan het verder ontwikkelen van hun onderwijs. Dit doen we door kennis te delen, te inspireren en door gericht te werken aan een visie op toetsing en examinering, zodat iedereen het beste uit zichzelf kan halen.

En daarmee raken we aan het bestaansrecht van Bureau ICE. Al meer dan 25 jaar zetten wij ons in voor het onderwijs:

  • In het po zet inmiddels 30% van de basisscholen de IEP Eindtoets in en ondersteunen we leerkrachten binnenkort met een compleet leerlingvolgsysteem van groep 3 tot en met 8.
  • In het vo wordt onze vooruitstrevende kijk op formatief evalueren gewaardeerd en geven we met
    het platform JIJ! alle mogelijkheden om formatief en summatief te toetsen en leerlingen en leraren brede feedback te geven.
  • In het mbo zijn we gecertificeerd examenleverancier met een zeer uitgebreid aanbod van gevalideerde examens en is TOA veruit het meest gebruikte toetsplatform.
  • In het kader van inburgering zijn we al meer dan 25 jaar partner van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het College voor Toetsen en Examens voor het Staatsexamen Nt2. Sinds 2006 zijn we als partner van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ook betrokken bij de ontwikkeling van het inburgeringsexamen in
    Nederland.

In het jubileumnummer van Toets! nummer 10 lees je hoe we met elkaar het onderwijs steeds weer een beetje beter maken. Door anders te kijken en meer te zien.

Michiel Colenbrander
Directeur Bureau ICE

Wil je ook de gratis jubileumeditie van Toets! magazine ontvangen, meld je dan nu aan.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *