Blog: Afscheid nemen

De laatste weken van het schooljaar zijn aangebroken. Het jaar is voorbijgevlogen. Deze laatste periode kan best hectisch zijn, er moet nog veel gebeuren en je komt altijd tijd te kort. Naast het afronden van de administratie moet ook de groepsvorming afgerond worden. Het hele jaar heb je gewerkt aan een positief groepsklimaat en nu is het tijd om dit te gaan evalueren. De groep bevindt zich namelijk in de laatste fase van de groepsvorming, de evaluerende fase, en ook deze fase heeft begeleiding nodig. In dit blog geef ik tips om het jaar positief af te sluiten.

 

Het eind is in zicht
Nog voor je het zelf doorhebt verandert er iets in het gedrag van de kinderen: het wordt onrustiger, de grenzen worden vaker opgezocht, je moet vaker waarschuwen. De kinderen voelen haarfijn aan dat het eind van het jaar nadert. De groep gaat waarschijnlijk als geheel door naar het volgend jaar, maar hun tijd in het huidige leerjaar, bij jou, zit er echt bijna op. Om het jaar net zo positief af te sluiten als dat je het bent begonnen is het belangrijk om ook deze laatste fase bewust door te maken. Bedenk wat je zelf nodig hebt en betrek de kinderen hier ook bij.

Wenmiddag
De kinderen zijn natuurlijk heel benieuwd naar de leerkracht die zij volgend jaar krijgen en wat zij gaan leren. Wij hebben aan het eind van het jaar een wenmiddag. Alle kinderen gaan dan alvast een kijkje nemen in de volgende groep. Dit neemt een hoop spanning weg bij de kinderen. De kinderen kunnen vragen stellen en een kijkje nemen in de nieuwe materialen.

Op veel scholen zijn er meerdere groepen 2, in groep 3 start je daardoor met een groep kinderen die elkaar nog niet zo goed kent. Bij mij op school komen de kinderen uit groep 2 daarom al vaker wennen. Door in de laatste periode deze kinderen wekelijks bij elkaar te nemen, kunnen de eerste stappen in de groepsvorming alvast gezet worden. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt zo ook een stuk minder spannend.

Teken de toekomst
Gedurende het jaar heb je een aantal keer nagedacht over wat er goed gaat in de groep, hoe er met elkaar wordt omgegaan en welke afspraken er nodig zijn. Nu is het een goed moment om met de kinderen na te denken over wat er nodig is om naar het volgende jaar te gaan. Dit kan je klassikaal doen, maar de kinderen kunnen bijvoorbeeld ook een tekening maken of een brief schrijven waarin zij een beeld schetsen van zichzelf in de toekomst. Wacht hier niet te lang mee, want deze opdracht kan gebruikt worden om doelen te bepalen voor de laatste weken: wat wil je nog leren, ontwikkelen en doen.

Positief afronden
Hoewel ik de kinderen zo goed mogelijk wil klaarstomen voor het volgende leerjaar, vind ik ook dat de druk er wel een beetje af mag. Er is wekenlang keihard gewerkt. De laatste toetsen zijn gemaakt. Aan het eind van het jaar gaan we daarom veel van het geleerde herhalen en toepassen. Daarnaast maken we extra tijd voor ontspanning. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren: een filmpje kijken, spelletjes spelen, naar de speeltuin. Zelf vind ik het heerlijk om met de kinderen naar buiten te gaan. Betrek de ouders ook bij de afsluitende activiteiten, want ook de relatie die je gedurende het jaar met hen hebt opgebouwd verdient het om goed afgerond te worden.

In de laatste week wordt het afscheid nemen ook zichtbaar in het lokaal. Alles wordt samen met de kinderen schoongemaakt, opgeruimd en ingepakt. Alles wat is opgebouwd wordt afgebouwd. De tafels en de stoelen gaan aan de kant. Het jaar zit erop. Je kan de deur met een gerust hart achter je dichttrekken.

Bedankt voor het lezen en veel plezier met afscheid nemen!

 

Nadia Kuipers is juf in het basisonderwijs in de Rotterdamse Tarwewijk. Nadia houdt zich onder andere bezig met ouderbetrokkenheid, kansengelijkheid en meertaligheid. Via haar Instagram-pagina @kijkje.in.groep3 geeft zij een kijkje in haar klas.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *