De eerste reacties op de digitale IEP Eindtoets

Dit schooljaar kunnen scholen ook kiezen voor een digitale IEP Eindtoets. Voor de ontwikkeling van de digitale IEP Eindtoets hebben wij uiteraard de vragen getest om te bepalen of ze geschikt zijn. Dit doen we tijdens een normeringsonderzoek, ook wel de pretest genoemd. We gaan in gesprek met toetsspecialist Maryse de Smet over dit onderzoek en we delen graag de eerste ervaringen van de scholen én natuurlijk van de leerlingen met jullie.

 

Waarom is een normeringsonderzoek nodig?

“De vragen voor de digitale IEP Eindtoets worden net als bij de papieren versie jaarlijks ontwikkeld en vooraf getest. Dit doen wij met behulp van het normeringsonderzoek. Tijdens het normeringsonderzoek maakt een representatieve steekproef van leerlingen de vragen. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de opgaven onderzoeken en vervolgens bepalen welke vragen geschikt zijn om in de IEP Eindtoets op te nemen.”

 

Hoe is het onderzoek verlopen?

“Scholen reageerden erg enthousiast. We kregen zelfs meer aanmeldingen dan nodig. Leuk om te zien dat scholen staan te popelen om met de digitale variant kennis te maken. Ook tijdens het onderzoek waren zowel de scholen als leerlingen enthousiast over de nieuwe digitale IEP Eindtoets.

Het was voor ons best spannend ‘de eerste keer een digitaal normeringsonderzoek’. Vooral het ICT-deel is natuurlijk spannend. Gaat alles werken zoals we willen? Gelukkig is dit allemaal vlekkeloos verlopen.”

 

Wat heb je meegenomen uit het normeringsonderzoek?

“We hebben verschillende learnings meegenomen. Zo start de digitale IEP Eindtoets met een algemeen instructiefilmpje en ook iedere vaardigheid start met een instructiefilmpje. Niet iedere leerling vindt het nodig om dit te kijken omdat alles zo vanzelfsprekend werkt en/of ze het IEP LVS kennen, maar sommige leerlingen vinden het wel fijn. Zo gaven een paar leerlingen aan dat ze het rustgevend vonden om vooraf en tussendoor de filmpjes te kijken. Daarom laten we de filmpjes toch in ieder deel zitten. Leerlingen die er geen behoefte aan hebben, kunnen het filmpje overslaan en direct doorklikken naar de vragen.

Verder hebben we ook onderzoek gedaan naar het gebruik van tekstboekjes bij het onderdeel lezen. Het is namelijk voor sommige leerlingen prettiger om vanaf papier te lezen. Dit heeft ertoe geleid dat we bij de digitale IEP Eindtoets de tekstboekjes als download beschikbaar stellen. Leerkrachten kunnen er dan in overleg met hun leerlingen voor kiezen om de boekjes wel of niet te printen.”

Dit zijn enkele voorbeelden. Het normeringsonderzoek geeft ons veel nuttige informatie voor het verder ontwikkelen van de digitale IEP Eindtoets. Zo bekijken we ook de mogelijkheden voor een docentendashboard. Dit klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Tijdens het normeringsonderzoek hebben we wensen opgehaald bij docenten, daarnaast hebben we intern met verschillende teams gebrainstormd en nu wordt het gebouwd zodat er voor de afname een gebruiksvriendelijk dashboard beschikbaar is.”

Joost Schouten, IEP adviseur, ging langs bij één van de scholen om te horen wat de leerlingen en leerkrachten van de digitale IEP Eindtoets vonden. “De leerlingen gingen gefocust aan de slag en hadden snel door wat ze moesten doen”, vertelt hij. Op een enkele leerling die nieuwsgierig om zich heen kijkt na gaat iedereen dus direct aan de slag met de toets. “We maken de toets zo leuk en zo interessant mogelijk. Gelukkig zie je dat het voor leerlingen lijkt op de methodes zoals ze gewend zijn uit de dagelijkse onderwijspraktijk. Doordat het fris oogt en aansluit bij de belevingswereld zie je dat ze serieus aan de slag gaan, en het niet per se als een toets voelt.”

 

Wat vond de leerkracht van de digitale variant?

“De leerkracht die ik sprak was vooraf wat huiverig over het digitale aspect qua inloggen. Hij had eerder wat negatieve ervaringen gehad met een andere digitale eindtoets. Gelukkig viel het hem alles mee. Het klaarzetten van de toetsen en het inloggen verliep allemaal heel soepel.”

 

En de leerlingen?

“Ze hebben vooral de focus op het scherm, dus dat maakt dat ze geconcentreerd bezig blijven. Je merkt ook dat leerlingen uit groep 8 al veel meer digitaal vaardig zijn dan bijvoorbeeld leerlingen uit groep 3. In groep 8 gaan ze zelf al door middel van ‘pinchen’ in- en uitzoomen bijvoorbeeld. Uiteraard houden we er rekening mee dat niet iedereen thuis een tablet heeft, maar er zit een bepaalde vaardigheid in die voor de leerlingen vanzelfsprekend is en die ze dus kunnen gebruiken bij zo’n digitale eindtoets.”

Hieronder meer reacties van andere leerkrachten en leerlingen.

Leerkrachten

  • “Ik vond het fijn dat de leerlingen nog een extra moment hadden om te oefenen met de vraagstelling. Het is een goede voorbereiding op wat ze kunnen verwachten. Dat neemt al wat spanning weg voor de officiële eindtoets. Het was duidelijk voor mij en voor de kinderen en dat is het belangrijkste.”
  • “Leerlingen konden zelfstandig aan het werk. Het vroeg voor mij weinig voorbereiding.”
  • “Ik vond het een mooie, digitale omgeving. Herkenbaar van de IEP. Mooi hoe de opmaak ook online des IEPs is. Er is een gestructureerd en goed overzicht voor de leerkracht en de leerlingen. Ook de lengte van de toets vond ik fijn.”
  • “Een groot deel van de leerlingen vond het fijn om de toets digitaal te maken. Het was helder met de instructievideo’s. Je hebt goed zicht op de opgaven die overslagen worden, zodat je zeker weet dat alles beantwoord wordt. Er zat een goede opbouw in. De leerlingen ervaarden het niet als een echte toets, omdat het er zo mooi en leuk uitzag, maar namen het wel serieus.”

Leerlingen

  • “Ik vond het fijn dat ik in het papieren tekstboekje kon lezen en onderstrepen.”
  • “Ik had per ongeluk een vraag overgeslagen. De computer zei dat ik terug moest naar die vraag. Ik had zelf niet eens gezien dat ik de vraag over had geslagen. Dat was wel handig.”
  • “Ik vind het fijn dat ik niet netjes hoef te schrijven en ook niet hoef te gummen.”
  • “Ik vind het prettig dat de tekst en de vraag naast elkaar staat.”
  • “Fijn dat bij het onderdeel lezen tijdens het voorlezen met kleur wordt aangegeven waar de stem is.”

Meer over de digitale IEP Eindtoets

De IEP Eindtoets is bekend van haar papieren IEP Eindtoetsboekjes. Vanaf schooljaar 2022/2023 is er ook een digitale variant. Lees je alles over de digitale variant, volg webinars of vraag een demo aan.

Leerlingen IEP Eindtoets en Leerlingvolgsysteem
Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *