Contact

Sergej’s Tip voor fase 3: Verwerken & Vervolgen

Sergej Visser - Senior Trainer Bureau ICE expert Formatief Evalueren

Fase 3: Terugkijken(Verwerking)

Verwerken & vervolgen
Kort: leerling maakt zelf een antwoordmodel bij een oefentoets
Nodig: schrijfmateriaal Tijdsduur: 30-45 minuten

Hoe: laat leerlingen duo’s vormen. Geef ieder duo een oefentoets. Geef nu ieder duo de opdracht om bij deze oefentoets een antwoordmodel te maken. Leg ze uit dat het antwoordmodel het uitgangspunt van de docent is bij het nakijken van de toets. Een antwoordmodel bevat:
• de juiste antwoordmogelijkheden
• aanwijzingen wat nog wel / wat niet goed gerekend mag worden
• aantal punten per vraag
• totaal aantal punten
• cesuur / puntentelling
Laat ze bij elke vraag aangeven hoeveel deze waard is. Leg ze uit dat ze daarvoor moeten kijken naar het aantal gevraagde items of er eventueel naar uitleg of voorbeelden wordt gevraagd, etc. Zijn er verschillende antwoorden mogelijk? Draag leerlingen dan op om de antwoordvarianten die ze goed zouden rekenen ook op te schrijven. Klaar? Laat ze aansluiten bij een ander duo, zodat ze hun antwoordmodellen kunnen vergelijken.

Opbrengst: leerlingen leren om de toetsvragen om metaniveau te bekijken. Niet alleen denken ze na over de juiste antwoordmogelijkheden, ook leren ze dat sommige vragen meer punten opleveren. Zo krijgen ze inzicht in hun beheersing van de stof, maar ook in de vraagstelling van de toets en op welke manieren deze wordt nagekeken.

Tip: laat leerlingen ook uitzoeken hoeveel weet-, doe-, en snapvragen de toets bevat.

Deze en andere tips vind je in Sergej’s boek Werkvormen Formatief Evalueren in elke les.

 

Ook regelmatig nieuws en tips in je mailbox?

Wij informeren onze abonnees maandelijks met tips en informatie op het gebied van toetsing. Onze expertsinterpreteren de effecten van politieke besluiten en geven je tips die je direct kunt toepassen in je lessen. Wil je deze mailing ook ontvangen? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *