Wel of geen niveaugroepen | Marijke van Vijfeijken
In haar sessie gaat Marijke in op kennis vanuit de wetenschap over effecten van het werken met niveaugroepen op gelijke kansen. Vervolgens wordt een vertaling gemaakt van deze kennis naar concrete handvatten voor de onderwijspraktijk. Denk aan vragen zoals: Waar moet je op letten bij het groeperen van leerlingen? Hoe kun je differentiëren zonder vaste niveaugroepen?
Voor wie?
Leerkrachten, IB’ers en directie.
Over Marijke
Marijke van Vijfeijken is senior onderzoeker bij de onderzoeksgroep kwaliteiten van leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij heeft ruime ervaring in de onderwijspraktijk. Momenteel doet Marijke promotieonderzoek naar opvattingen van leraren over differentiatie in de klas vanuit het perspectief van sociale rechtvaardigheid en gelijke kansen in het onderwijs. Marijke is auteur van het boek ‘Wat is eerlijk. Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs’ (Uitgeverij PICA).