Vooruitblik
Aanpassingen volgende release(s)
Op 15 oktober vindt er een update van het toetsplatform plaats waarbij het beoordelaarsmanagement en de toetsmomenten een flinke upgrade krijgen, zowel in weergave als in werking.
Voor de instellingsexamens Rekenen zijn we aan het onderzoeken of we de tussenstappen van de student inzichtelijk kunnen maken. Vanaf september draaien we een pilot om data te vergaren die voor deze functie gebruikt kan worden.
Het Beoordelaars Management Systeem (BMS)
Het dashboard ‘beoordelaars- en assessorbeheer’ wordt vernieuwd. In het vernieuwde dashboard kan de voortgang van een afname beter gemonitord worden. Vanaf het moment van klaarzetten van de afname is te zien waar in het traject de afname zich bevindt, en of er acties nodig zijn.
Voorlopig design:
In het dashboard wordt de status van elke afname getoond; vanaf het moment van klaarzetten tot drie maanden nadat de afname een resultaat behaald heeft. Bovenin het dashboard zie je de meest urgente aandachtspunten:
- [1] Einddatum beoordeling nadert: Het aantal afnames waarvan de deadline voor de beoordeling nadert.
- [2] Beoordelaar/assessor nodig: Het aantal afnames waaraan nog een beoordelaar/assessor gekoppeld moet worden.
- [3] Hoeft niet beoordeeld te worden: De aanvraag van de beoordelaar/assessor om niet meer te beoordelen. Zie voor verdere uitleg ‘Hoeft niet beoordeeld te worden’ en ‘Niet meer beoordelen’.
- [4] Second opinion gevraagd: Het aantal second opinions dat is aangevraagd en waaraan een beoordelaar/assessor gekoppeld moet worden.
- [5] Einddatum beoordeling verstreken: Het aantal afnames waarvan de einddatum van de beoordeling is verstreken en de beoordelaar/assessor de deadline niet heeft gehaald.
Alle uitgelichte aandachtspunten zijn klikbaar. Wanneer je op het aandachtspunt klikt wordt filtering actief en zie je een overzicht van de afnames binnen het actieve filter.
‘Hoeft niet beoordeeld te worden’ en ‘Niet meer beoordelen’
Op dit moment is het in TOA alleen mogelijk om te kiezen voor ‘Niet meer beoordelen’ en kan alleen de beheerder dit uitvoeren. We passen dit aan, zodat het systeem ondersteunend is aan de praktijk. Vanuit de afname kan de beoordelaar/assessor ervoor kiezen om de beheerder te laten weten dat volgens hem of haar geen beoordeling mogelijk is. Hiervoor klikt de beoordelaar/assessor op ‘Hoeft niet beoordeeld te worden’ en kiest een reden uit de gegeven opties. Zodra de beoordelaar/assessor dit heeft ingediend, verschijnt de melding bij de beheerder op het scherm. De beheerder kan de aanvraag goedkeuren, door de status te wijzigen in ‘Niet meer beoordelen’, waarna de beoordeling bij de beoordelaar/assessor uit de lijst verdwijnt. Als de beheerder het niet eens is met het verzoek, zal deze de aanvraag afwijzen en moet de beoordelaar/assessor de beoordeling alsnog uitvoeren.
De status van de beoordeling wordt toegevoegd in een kolom op de beoordelaarspagina. De volgende statussen bestaan: Nog te beoordelen, Bezig, Aanvraag: Hoeft niet beoordeeld te worden, Geweigerd: moet wel beoordeeld worden.
Let op: de beoordeling kan alsnog via de precondities worden afgesloten met ‘Geen resultaat’. Het is aan de instelling om te bepalen welke weg gekozen wordt.
Toetsmomenten
Ook het scherm van toetsmomenten wordt aangepast. De pagina wordt overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Hiervoor is het noodzakelijk om het oormerken van examens en het maken van een toets- en examenplan te ontkoppelen. Dit betekent dat het tabblad Toetsmomenten straks vervangen wordt door drie nieuwe tabbladen: Toetslijst, Toetsplan en Examenplan. Bij het tabblad Toetslijst kunnen toetsen worden geoormerkt als examen en kan een toets/examen geblokkeerd worden voor afname. Bij de tabbladen Toetsplan en Examenplan worden de toetsen/examens ingepland voor afname.
In het servicebericht waarin we deze livegang communiceren, zullen we je hier gedetailleerd over informeren, inclusief screencasts en voorbeelden.
Op de roadmap
Dit schooljaar staan onder andere deze onderwerpen op de planning:
- Startpagina met dashboards, inclusief een pagina voor de student;
- Verbeterde nieuwspagina;
- Beoordelaarsrapportages worden beschikbaar gemaakt;
- We gaan kijken of we de rollen en rechten kunnen versimpelen;
- Het vaststellen van examens en resultaat willen we (beter) faciliteren;
- We gaan onderzoeken of het, tijdens het beoordelen, markeren van tekst en de optie om opmerkingen te plaatsen mogelijk is;
- We onderzoeken of het mogelijk is om twee beoordelaars in te stellen;
- We willen kijken of we meer formatieve rapportages kunnen teruggeven.