Contact

Op zoek naar inzicht, betrokkenheid en maatwerk, het Veluws College over JIJ! leerlingvolgsysteem

John Van Lith - Veluws College

Bij Bureau ICE vinden we het altijd goed om te horen hoe het gaat op scholen die met het JIJ! leerlingvolgsysteem werken. We spraken John van Lith, adjunct-directeur van het Veluws College Mheenpark. Deze school is dit jaar in de brugklassen gestart met toetsing via het JIJ! leerlingvolgsysteem.

John vertelt over de overstap naar JIJ! LVS: “We wilden docenten dichter op het vuur hebben. Als docent, ik ben zelf ook wiskundedocent geweest, wil je weten, waar staan mijn leerlingen, waar zijn ze goed in en waarin minder goed? Waar moet ik extra aandacht aan besteden of waar moet ik accenten leggen? Dit programma werkt goed. Het maakt het makkelijker voor docenten, omdat je meteen resultaten kunt zien. Hierdoor zijn docenten meer betrokken bij het proces.”

Over toetsing op hun school zegt John: “Als je puur naar een eindcijfer kijkt, kun je als je wilt één toets geven, dan heb je het eindexamencijfer en ben je klaar. De praktijk is dat we, afhankelijk van de opleiding, er soms zo’n 800 tot 1.000 geven. Daar willen we wel van af. Met toetsen is op zich niks mis, het is onderdeel van het leren, het toetsen of je leerling iets geleerd heeft. Maar uiteindelijk gaat het er ook om wat de leerling met het resultaat doet en wat de leerling aan het resultaat heeft. Een leerling die een achterstand heeft, wil je graag helpen om die achterstand weg te werken.”

Leerlingen op maat bedienen

Op deze locatie van het Veluws College is het voor leerlingen mogelijk om te kiezen uit twee leerroutes: Vita of Delta. Bij Vita start een brugklasleerling in één van de twee combinatieklassen: mavo/havo of havo/atheneum. Bij Delta zitten leerlingen met mavo-, havo- en vwo-advies de eerste drie jaar bij elkaar in dezelfde stamgroep. Daarna kiezen ze voor mavo, havo of atheneum. John geeft aan dat zeker bij de docenten in deze gemengde klassen echt behoefte is om meer inzicht te krijgen in het niveau van de leerling. “Leerlingen mogen vakken ook op een hoger niveau doen, dus daar zijn ze erg bezig met maatwerk. Mooi van het volgsysteem is dat je per vak andere toetsen kunt inzetten, ook van een hoger niveau. Zo kun je op maat leerlingen gaan bedienen.”

De manier van toetsen is bij de eerste leerjaren van de Delta-route volgens Van Lith met name formatief en er worden geen cijfers gegeven. “In de derde klas geven we naast voldoende of nog niet voldoende, ook een cijfer. Je wil de leerlingen toch leren dat er op een gegeven moment ook cijfers komen. Dat hangt nu eenmaal vast aan het PTA en centraal examen.”

En hoe vinden de docenten die ermee werken het? “We zijn nu begonnen met onze brugklassen als een pilot, dus er zijn zo’n 10 docenten mee gestart. Ze zijn tot nu toe heel tevreden, of zoals een collega zei die zelf digitaal niet zo sterk is: “Het is een makkelijk programma, waar zelfs ik mee kan werken!”

Meer weten of JIJ! LVS?

Lees meer over het JIJ! leerlingvolgsysteem of neem contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over de wensen op jullie school.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *