Samenwerken voor betere integratie

ISK scholen JIJ! Toetsing & Training

Op 16 mei vond in Culemborg de JIJ!-dag voor ISK plaats. Speciaal voor internationale schakelklassen werd een ochtend georganiseerd waarin ervaringen gedeeld konden worden rond de inzet van toetsen en het gebruik van het JIJ! leerlingvolgsysteem.

Marjan Bokhoven en Frieda van den Hout presenteerden een verkorte versie van de workshop Beoordelen van de Productieve vaardigheden in het ISK. Daarbij gingen de trainers in op het doel van toetsen en het zorgen van objectief, valide en bruikbaar toetsen. Hoe borg je bijvoorbeeld dat je op dezelfde grond beoordeelt als je collega? De deelnemers kregen inzicht in hun persoonlijke valkuilen en bedachten tips om daar uit te blijven. In de tweede workshop beantwoordde JIJ!-adviseur Stephanie Drenth alle vragen over de veranderingen in het JIJ! leerlingvolgsysteem.

Enthousiaste reacties

Odilia van Koppen van RVC de Hef kan de opzet van de ISK-dag erg waarderen: “Doordat we vandaag met elkaar communiceren en ze onze vragen meenemen, denk ik dat in de toekomst de toetsen nog beter aan zullen sluiten op onze leerlingen.”

Ook Taco van der Meer van het College Vos is blij verrast: “Ik had het programma gelezen en dacht ‘nou, daar is vast iets te halen’, en daar ben ik niet in teleurgesteld!”

Marjan Bokhoven, trainer en adviseur bij Bureau ICE benadrukt juist bij het ISK-onderwijs de leerlingen goed te volgen door middel van goede toetsen. “Zij hebben namelijk maar een korte tijd om aan de leerdoelen te werken waar zij op uitstromen. Je hebt dus die toetsing en beoordeling heel hard nodig om te zien waar nog aan gewerkt moet worden bij de leerlingen, en waar niet.”

In gesprek met elkaar

Stephanie Drenth is onderwijskundige bij Bureau ICE en helpt scholen met het gebruiken van de JIJ! toetsen in het leerlingvolgsysteem. “Ik denk dat deze dagen heel belangrijk zijn omdat docenten ook met elkaar in gesprek gaan. Zo horen wij de ervaringen van de docenten. Maar minstens zo belangrijk is dat de docenten hun ervaringen met elkaar delen.

Odilia van Koppen vindt de wijze waarop Bureau ICE met haar klanten communiceert heel prettig. “Ga vooral zo door! Ik ben heel blij met de ontwikkelingen. Blijf dit soort dagen organiseren, want ik wordt er heel blij van en ik denk de leerlingen net zo goed!”


Bij Bureau ICE geloven wij in toetsen om van te leren. Toetsen op een manier die leerlingen onderdeel maakt van hun eigen leer- en ontwikkelproces. Geen afrekenmoment maar een evaluatiemoment dat leerlingen laat zien waar ze staan en naartoe gaan. En dat docenten zicht geeft op waar de hiaten zitten en welke feedback of hulp er nodig is. Bekijk hier het overzicht van de toetsen voor het ISK.

Wij stimuleren graag het gesprek over de rol van toetsing binnen jouw ISK én de vervolgopleidingen van de NT2–leerlingen. Wanneer je ondersteuning en advies nodig hebt bij het verbeteren en de implementatie van het toetsbeleid, neem dan gerust een kijkje op het overzicht van onze trainingen en neem contact met ons op.

Kom ook naar de JIJ!-dag (deelname gratis)

Ben je actief in het ISK en wil je zelf ook een keer een JIJ!-dag bijwonen? Schrijf je hier alvast in, dan informeren we je zodra er een nieuwe datum is vastgesteld:

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *