‘Wij zijn ontzettend van het samen doen, van het samen ontwikkelen’ 

Het Consortium Beroepsonderwijs is een samenwerkingsverband van zo’n 40 ROC’s, 100 vmbo-scholen en een groeiend aantal brancheopleiders, dat examens en oefenmateriaal ontwikkelt. In 2018 zocht het Consortium contact met Bureau ICE. Jenny Jaspers, ontwikkelteamleider pedagogisch werk en sociaal werk, is erg enthousiast over de ontstane samenwerking.

 

Aanleiding: extra eisen in het kwalificatiedossier Pedagogisch Werk

De aankondiging van de wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) was voor het Consortium aanleiding om in 2018 contact te zoeken met Bureau ICE. “We wisten dat SBB vanwege die nieuwe wet extra eisen zou opnemen in het kwalificatiedossier Pedagogisch werk 2019”, licht Jenny toe. “En dan met name aan de beheersing van de Nederlandse taal voor de mondelinge taalvaardigheden.”

“Toen ik daarin dook, kwam ik erachter dat het ontwikkelen van het examen hiervoor net zo complex zou zijn als het ontwikkelen van een generiek examen Nederlands. Geen goed idee om dat zelf te doen, en van de beoordelaars in de kinderopvang te vragen deze examens te beoordelen, dacht ik meteen. Dus toen ben ik gaan rondvragen of iemand goede ervaringen had met examenleveranciers voor de generieke examens Nederlands en verschillende ROC’s kwamen met de naam Bureau ICE.”

 

Scholen bij het proces betrokken

Destijds had Bureau ICE deze examens nog niet, herinnert Jenny zich: “Er was meteen bereidheid om erover in gesprek te gaan. Ook een afgevaardigde van de MBO Raad sloot op verzoek bij dit gesprek aan. De MBO Raad neemt geen positie in waar het een examenleverancier betreft, maar was wel bereid om een ontmoeting tussen de scholen en Bureau ICE te faciliteren. Op deze manier zijn zowel bij Consortium Beroepsonderwijs aangesloten scholen als niet aangesloten scholen betrokken geraakt bij de ontwikkeling van deze examens.”

 

“Als je wil toetsen of iemand het juiste taalniveau beheerst binnen zijn of haar vak, is het zoveel beter als je de student aanspreekt in de beroepscontext”

 

Samen doen, samen ontwikkelen

“Bij het Consortium zijn wij ontzettend van het samen doen, van het samen ontwikkelen”, vervolgt Jenny. “Bureau ICE bleek daar ook ongelooflijk voor open te staan. De samenwerking met Frank Harteloh verliep goed. Hij verdiepte zich in de materie, zag snel hoe de wetgeving in elkaar zat en begreep meteen hoe belangrijk wij co-creatie vinden.”

“Bureau ICE heeft de expertise om alle facetten van taal te toetsen. De specifieke kennis om deze toetsen te ontwikkelen is er onvoldoende bij ons en de vaardigheid om het taalniveau goed te beoordelen is er onvoldoende in de beroepspraktijk. Andersom heeft Bureau ICE het werkveld nodig voor reële casuïstiek uit de beroepspraktijk. We hebben maximaal gebruik gemaakt van elkaars competenties en zo het beste in elkaar naar boven gehaald. Met als resultaat: degelijke examens, ingebed in de beroepscontext.”

 

Studenten aanspreken in de beroepscontext

“Voor een student is het zoveel beter als je die aanspreekt in de beroepscontext. Dat is ook wat je wilt toetsen, of iemand het juiste taalniveau beheerst binnen zijn of haar vak. Waarom moet je het bij een examen hebben over artikelen in de krant? Als je, in ons geval, vragen stelt over baby’s, dan maak je ook meteen dat hele stuk vakkennis wakker.”

“Eigenlijk zouden alle taalexamens beroepsgericht moeten worden ontwikkeld. Daarmee geef je studenten een goede kans om te laten zien wat ze beheersen en lever je ze beter voorbereid af in het werkveld.”


Meer weten?

Lees hier verder over TOA Toetsplatform. Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de TOA-nieuwsbrief voor het mbo.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *